AML (Anti-Money Laundering) to skrót (fraza) określający aktywności w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy. „Pranie pieniędzy to proces, przy pomocy którego dochody przypuszczalnie uzyskane z działalności przestępczej są przekazywane, przekształcane, wymieniane albo też łączone i mieszane z legalnymi funduszami w celu ukrycia lub zatajenia prawdziwego charakteru, źródła, ukierunkowania, przepływu lub własności tych dochodów. Celem procesu prania pieniędzy jest nadanie pozorów legalności funduszom uzyskanym z działalności pozaprawnej lub działań z nią powiązanych.” https://pl.wikipedia.org/wiki/Pranie_pieni%C4%99dzy
Jest to zjawisko ogólnoświatowe. W celu przeciwdziałania praniu pieniędzy działania i regulacje podjęła Unia Europejska oraz państwa członkowskie. W Polsce został powołany Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF), działający na podstawie i zgodnie z ustawą z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. GIIF kontroluje instytucje obowiązane w zakresie wypełniania przez nie obowiązków w obszarze wyżej wymienionego zagadnienia. Instytucje obowiązane to podmioty zarówno z sektora finansowego, jak i niefinansowego, oferujące usługi lub produkty, które mogą być wykorzystywane wbrew ich przeznaczeniu do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Przy zawieraniu transakcji z klientami zobowiązane są one do rozpoznawania i oceny ryzyka związanego z wystąpieniem ww. przestępstw oraz do powiadomienia o tym fakcie GIIF.
Największą instytucją obowiązaną w Polsce jest Poczta Polska, która posiada kilka tysięcy placówek, rozproszonych po całym kraju, realizuje przekazy pieniężne zarówno krajowe jak i zagraniczne oraz wykonuje inne operacje finansowe.
Trudno byłoby sprostać ustawowym wymaganiom bez dobrego i skutecznego systemu informatycznego. Poczta Polska potrzebowała rozwiązania, które umożliwiło w jak najkrótszym czasie przeanalizowanie bardzo dużego wolumenu transakcji, sięgającego 7 milionów w skali tygodnia. Dodatkowym wymaganiem była pełna integracja z obecnie funkcjonującymi systemami do rejestracji i przetwarzania transakcji finansowych. Dzięki współpracy Poczty Polskiej oraz Postdata powstał system, który jest w stanie przeanalizować ponad milion transakcji finansowych dziennie oraz weryfikować strony tych transakcji w czasie rzeczywistym z 7 600 placówek pocztowych. Program smartAML, bo o nim mowa, wyczerpuje potrzeby biznesowe, związane z tym zagadnieniem, działa efektywnie, szybko i niezawodnie. Aplikacja ta analizuje transakcje finansowe oraz weryfikuje osoby i firmy w czasie rzeczywistym. Pozwala Poczcie Polskiej wypełniać wymogi ustawy z dnia 1 marca 2018 o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu wraz z kolejnymi nowelizacjami. Najważniejsze z nich to wypełnienie obowiązku raportowego względem GIIF oraz analiza transakcji i stron transakcji w czasie rzeczywistym i to pod kątem dowolnie zdefiniowanej listy kryteriów. Ponadto dodatkową korzyścią jest zachowanie wszystkich transakcji i kart transakcji w jednym miejscu.
Dzięki możliwości instalacji smartAML w chmurze, jesteśmy również przygotowani na ewentualne zmiany w obecnej infrastrukturze IT Klienta – mówi Wiesław Kokosiński, szef programu w Postdata w ramach którego powstał system. Technologicznie staraliśmy się przygotować system tak, aby był jak najbardziej elastyczny i otwarty na integracje z innymi aplikacjami. Podczas tworzenia rozwiązania postawiliśmy na technologie sprawdzone i nieustannie rozwijane, pozwalające szybko i wydajnie rozwiązywać problemy biznesowe. Są to między innymi .NET Core i Angular. Dzięki wykorzystaniu technologii webowych do obsługi systemu wystarczy urządzenie z przeglądarką internetową.
Ustawodawcy, zarówno na poziomie Unii Europejskiej jak i kraju wciąż opracowują mechanizmy kontrolne, które są odpowiedzią na kolejne próby obejścia prawa przez przestępców. Dlatego na bieżąco śledzimy zmiany prawne, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie naszego systemu. Czas na ich wdrożenie jest często dość krótki. Wymaga to dużego zaangażowania i skupienia od całego zespołu odpowiedzialnego za wytwarzanie – mówi Kamil Tyburski, opiekun produktu w Postdata. To analitycy, programiści, projektanci i testerzy, codziennie dbają o utrzymanie i rozwój systemu. Natomiast administratorzy po stronie Poczty Polskiej odpowiadają za jego konfigurację i bieżące monitorowanie działania. Dzięki zaangażowaniu specjalistów od użyteczności oraz badaniom przeprowadzonym wspólnie z pracownikami Poczty Polskiej na etapie projektowania, udało nam się stworzyć łatwy w użyciu i przejrzysty interfejs, który jest przyjazny dla użytkownika końcowego.
Zastosowanie nowoczesnych, ale sprawdzonych technologii, otwarta architektura systemu oraz elastyczność w dostosowywaniu do aktualnych przepisów prawnych to niewątpliwe atuty smartAML. Dzięki temu rozwiązaniu zarówno biznes Poczty Polskiej, jak i jej finanse są bardziej bezpieczne.